کد مطلب:301375 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

دعای حضرت زهراء در تعقیب نماز عصر


سبحان من یعلم جوارح القلوب، سبحان من یخصی عدد الذنوب، سبحان من لایخفی علیه خافیه فی الارض و لا فی السماء و الحمدلله الذی لم یجعلنی كافرا لا نعمه و لا جاحدا لفضله، فالخیر منه و هو اهله، و الحمدلله علی حجته البالغه علی جمیع من خلق، ممن اطاعه و ممن عصاه، فان رحم فمن منه، و ان عاقب فبما قدمت ایدیهم و ما الله یرید ظلما للعبید.

و الحمدلله العلی المكان، الرفیع البنیان، الشدید الامكان، العزیز السلطان العظیم الشان، الواضح البرهان، الرحیم الرحمن المنعم المنام. الحمدلله الذی احتجب عن كل مخلوق یراه بحقیقه الربوبیه و قدره الوحدانیه فلم تدركه الابصار و لم تحط به الاخبار و لم یقسه مقدار و لم یتوهمه اعتبار لانه الملك الجبار.

اللهم قد تری مكانی، و تسمع كلامی، و تطلع علی امری، و تعلم ما فی نفسی، و لیس یخفی علیك شی ء من اری، و قد سعیت الیك فی طلبتی، و طلبت الیك فی حاجتی، و تضرعت الیك فی مسئلتی و سئلتك لفقر و حاجه و ذله و ضیقه و بوس و مسكنه و انت الرب الجواد بالمغفره، تجد من تعذب غیری و لا احد من یغفرلی غیرك و انت غنی عن عذابی و انا فقیر الی


رحمتك فاسئلك بفقر الیك و غناك غنی و بقدرتك علی و قله امتناعی منك ان تجعل دعائی هذا دعاء وافق منك اجابه، و مجلسی هذا مجلسا و افق منك رحمه و طلبتی هذه طلبه وافقت نجاحا، و ما خفت عسرته من الامور فیسره، و ما خفت عجزه من الاشیاء فوسعه، و من ارادنی بسوء من الخلایق كلهم فاغلبه آمین یا ارحم الراحمین، و هون علی ما خشیت شدته، و اكشف عنی ما خشیت كربته و یسرلی ما خشیت عسرته آمین یا رب العالمین.

اللهم انزع العجب و الریاء الكبر و البغی و الحسد و الضعف و الشك و الوهن و الضر و الاسقام و الخذلان و المكر و الخدیعه و البلیه و الفساد من سمعی و بصری و جمیع جوارحی و خذ بناصیتی الی ما تحب و ترضی یا ارحم الراحمین.

اللهم صل علی محمد و آل محمد وافر ذنبی و استرعورتی و آمن روعتی واجبر مصیبتی و اغن فقری و یسر حاجتی و اقلنی عثرتی و اجمع شملی و اكنفی ما اهمنی و ما غاب عنی و ما حضرنی و ما اتخوفه منك یا ارحم الراحمین.

اللهم فوضت امری الیك، والجات ظهری الیك، و اسلمت نفسی الیك بما جنیت علیها فرقا منك و خوفا و طمعا و انت الكریم الذی لا یقطع الرجاء و لا یخیب الدعا، فاسئلك بحق ابراهیم خلیلك و موسی كلیمك و عیسی روحك و محمد صفیك و نبیك صلی الله علیه و آله الا تصرف وجهك الكریم عنی حتی تقبل توبتی و تغفرلی خطیئتی یا ارحم الراحمین و یا احكم الحاكمین.


اللهم اجعل ثاری علی من ظلمنی، و انصرنی علی من عادانی. اللهم لاتجعل مصیبتی فی دینی، و لاتجعل الدنیا اكبر همی و لا مبلغ علمی. اللهم اصلح لی دینی الذی هو عصمه امری، و اصلح لی دنیای التی فیها معاشی، و اصلح لی آخرتی التی الیها معادی، واجعل الیاه زیاده لی فی كل خیر، واجعل الموت راحه من كل شر.

اللهم انك عفو تحب العفو فاعف عنی. اللهم احینی ما علمت الحیاه خیرا لی، و توفنی اذا كانت الوفاه خیرا لی، و اسئلك خشیتك فی الغیب و الشهاده، و العدل فی الغضب و الرضا، و اسئلك القصد فی الفقر و الغنی، و اسئلك نعیما لا یبید و قره عین لا تنقطع، و اسئلك الرضا بعد القضا، و اسئلك لذه النظر الی وجهك.

اللهم انی استهدیك لارشاد امری، و اعوذبك من شر نفسی. اللهم عملت سو و ظلمت نفسی فاغفرلی انه لایغفر الذوب الا انت. اللهم انی اسئلك تعجیل عافیتك، و صبرا علی بلیتك، و خروجا من الدنیا الی رحمتك.

اللهم انی اشهدك و اشهد ملائكتك و حمله عرشك و اشهد من فی السلموات و الارض انك انت لله لا اله الا انت وحدك لا شریك لك و ان محمد عبدك و رسولك صلی الله علیه و آله و سلم و اسئلك بان لك الحمد لا اله لا انت بدیع السموات و الارض، یا كائن قبل ان یكون شی ء و المكون لكل شی ء و الكائن بعد ما لایكون شی ء.

اللهم الی رحمتك رفعت بصری، و الی جودك بسطت كفی، فلا


تحرمنی و انا سائلك، فلا تعذبنی و انا استغفرك. الله فاغفرلی فانك بی عالم و لاتعذبنی فانك علی قادر بحرمتك یا ارحم الراحمین.

اللهم ذا الرحمه الواسعه و الصلاه النافعه الرافعه الزاكیه صل علی اكرم خلقك علیك و احبهم الیك و اوجهم لدیك محمد عبدك و رسولك المخصوص بفضائل الوسائل اشرف و اكرم و ارفع و اعظم و اكمل ما صلیت علی مبلغ عنك و موتمن علی وحیك. اللهم كما سددت به العمی و فتحت به الهدی فاجعل مناهج سبله لنا سننا وججح برهانه لنا ناتم به الی القدوم علیك.

اللهم یك الحمد مل ء السموات السبع و مل ء طباقهن و مل ء الارض السبع و مل ء ما بینهما و مل ء عرش ربنا الكریم و میزان ربنا الغفار و مداد كلمات ربنا القهار و مل ء الجنه و مل ء النار و عدد الثری و الما و عدد ما یری و ما لا یری.

اللهم واجعل صلوات و بركاتك و منك و مغفرتك و رحمتك و رضوانك و فضلك و سلامتك و ذكرك و نورك و شرفك و نعمتك و خیرتك علی محمد و علی آل محمد كما صلیت و باركت و ترحمت علی ابراهیم و آل ابراهیم انك حمید مجید.

اللهم اعط محمدا الوسیله العظمی و كریم جزائك فی العقبی حتی تشرفه یوم القیامه یا اله الهدی. اللهم صل علی محمد و علی آل محمد و علی جمیع ملائكتك و رسلك سلام علی جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و حمله العرش ملائكتك و الكرام الكاتبین الكروبین و سلام علی ملائكتك اجمعین و سلام علی


ابینا آدم و علی امنا حواء و سلام علی النبیین اجمعین، و الصدقین و علی الشهداء الصالحین، و سلام علی المرسلین اجمعین، و الحمدلله رب العالمین، و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، و حسبی الله و نعم الوكیل، و صلی الله علی محمد و آله و سلم كثیرا. [1] .

پاك و منزه است كسی كه خطورات قلبی را می داند، پاك و منزه است كسی كه شماره گناهان را می داند، پاك و منزه است كسی كه هیچ امر پنهانی نه در زمین و نه در آسمان از او پوشیده نیست، سپاس برای خداوندی است كه مرا نسبت به نعمتهای خود ناسپاس و برای فضل و احسانش منكر قرار نداد، بنابراین خوبی از او است و تنها او شایسته آنست، سپاس خداوند را بر حجت رسایش، بر همگی آفریده هایش، چه فرمانبردار و چه نافرمان، كه اگر بیامرزد به لطف و كرمش آمرزیده و اگر پی گیری نماید بخاطر كارهائی است كه از پیش انجام داده و قبلا مرتكب شده اند و برای بندگان خواهان ستم نیست. سپاس برای خداوند بلند جایگاه و برافراشته بنیان، سخت گیر و استوار، چیره و پیروز، والامقام و دارنده برهان آشكار، مهربان، بخشنده، نعمت دهنده و بخشاینده، سپاس ویژه خداوندی است كه از همه مخلوقات پنهان گشته و به حقیقت ربوبیت و قدرت یكتائی او را می بینند، دیدگان او را ادراك نكرده و خبرها بر او احاطه ننموده و با هیچ اندازه ای قابل سنجش نیست و هیچ پنداری او را بخود راه ندهد زیرا او فرمانروای چیره و مسلط است.


بار پروردگارا جایگاه مرا می بینی گفتارم را می شنوی بر كارم آگاهی، آن چه در باطن نهان دارم می دانی، چیزی از كارهایم بر تو پوشیده نیست، در خواسته ام به سوی تو كوشیده شده و نیازم را از تو درخواست كرده و در سوالم نزد تو نالیده و برای تهی دستی و نیازمندی، خواری و تنگدستی، گرفتاری و بیچارگی خود دستم را به سوی تو دراز كرده ام، تو پروردگار بخشنده آمرزش هستی تو می توانی كسی غیر مرا بیابی كه تا عذاب فرمائی ولی من غیر تو كسی را نمی توانم بیابم تا مرا بیامرزد تو نیازی به عذاب دادن من نداری ولی من محتاج رحمت تو هستم، پس به همان نیازی كه به تو دارم و تو از من بی نیازی و به قدرتت بر من و به كم اعتنائیم به دستوراتت از تو می خواهم كه همین دعایم را دعائی قرار دهی كه همراه اجابت تو باشد و در همین جا كه نشسته ام رحمتی از تو به من برسد و همین خواسته ام را خواسته ای به همراه رستگاری و مورد موافقت خود قرار دهی، هر آن چه را كه از دشواریش می ترسم آسنا و هر چه از ناتوانی نسبت به آن ترسانم گسترده و هر یك از مخلوقات كه اراده سوئی نسبت به من دارد بر او غلبه فرما آمین ای ارحم الراحمین.

خداوندا، خودبینی، ریا، تكبر، ستم، حسد، ناتوانی، شك و دو دلی، سستی، زیان باری، بیمار، پستی، فریب، نیرنگ، گرفتاری و فساد را از گوش، چشم و همه اعضاء و جوارحم به یكسوی افكن و مرا به آن سوی كه می پسندی و دوست داری هدایت فرما، ای ارحم الراحمین.

خداوندا بر او و خاندان محمد درود فرست، گناهم را بیامرز، زشتیم را بپوشان، اضطرابم را آرامش بخش، مصیبتم را


جبران، نیازم را برآورده، حاجتم را آسان لغزشم را نادیده خاطرم را جمع نما، از آن چه مرا گرفتار كرده یا بر من پوشیده مانده و یا در جلو چشمم حاضر است و آن چه كه از آن می ترسم كفایت فرما ای ارحم الراحمین.

خداوندا كارم را به تو واگذار نموده و بر تو تكیه می كنم، خویشتن را به خاطر جنایتی كه انجام داده ام تسلیم تو كرده ام زیرا در آنحال از تو جدا بوده ام، از تو می ترسم و به تو طمع دارم تو آن بزرگواری هستی كه امید را ناامید نمی كنی و دعاء را بی جواب نمی گذاری، به حق ابراهیم خلیل تو و موسی كلیم تو و عیسی روح تو و محمد برگزیده و پیامبرت صلی الله علیه و آله و سلم از تو می خواهم كه روی بزرگوارانه ات را از من برنگردانی تا اینكه توبه ام را پذیرفته و خطایم را ببخشی ای ارحم الراحمین و ای احكم الحاكمین.

خداوندا انتقامم را از كسی كه به من ستم كرده بگیر و مرا بر آن كس كه با من دشمنی نموده پیروز فرما، خداوندا مصیبت مرا در دینم و دنیا را بزرگترین وجهه همت و آخرین درجه دانش و علمم قرار مده خداوند دینم را كه نگه دارنده امورم می باشد و دنیایم را كه زندگی را از طریق آن می گذرانم و آخرتم را كه بازگشت و معادم به سوی آنست اصلاح فرما و زندگی را موجب فزونی خیرات و مرگ را آسودگی از هرگونه بدی برایم قرار ده.

خداوندا تو بخشنده هستی و عفو را دوست می داری از من درگذر، خداوندا تا آنگاه كه زندگی را برایم خیر می دانی مرا زنده بدار و در آن هنگام كه مرگ برای من بهتر بود مرا بمیران، و ترس و خشیت از خود را در نهان و آشكار، دادگری در خشم و


خشنودی، میانه روی در حال تهی دستی و بی نیازی را از تو درخواست می كنم، نعمتهای بی پایان، چشم روشنی جاوید، خشنودی بعد از حكم و لذت نگریستن به رویت را خواهانم.

خداوندا راهنمائی در كارهایم را از تو می خواهم و از شر نفسهم به تو پناه می برم، خداوندا بدی كرده و به خویشتن ستم نمودم. مرا ببخش كه جز تو كسی گناهان را نمی بخشاید، خداوندا عافیت زودرست، پایداری بر بلایت و خروج از دنیا به سوی رحمتت را از تو خواهانم.

خداوندا تو را و فرشتگانت و حاملان عرشت و همه ساكنان آسمان ها و زمین را گواه می گیرم كه تو خدائی و جز تو خدائی نیست، شریكی نداری و گواهی می دهم كه محمد صلی الله علیه و آله و سلم بنده و رسول تو است، و از تو می خواهم، كه ستایش برای تو است و جز تو خدائی نیست تو آفریدگار آسمانها و زمین می باشی ای كسی كه پیش از وجود همه چیزی وجود داشته ای و به همه چیز، تو وجود داده ای و بعد از همه چیز خواهی بود.

خداوندا چشمم را به رحمت تو دوخته ام و دستم را به سوی جود و سخای تو گشوده ام در حالیكه از تو درخواست می كنم مرا محروم مكن، و با اینكه از تو آمرزش می خواهم، مرا عذاب منما، خداوندا مرا بیامرز كه تو نسبت به من دانائی،و عذابم مكن كه تو بر من توانائی به رحمت خودت ای ارحم الراحمین.

خداوندا ای دارنده رحمت گسترده و درود سود بخش، بالا رونده پاك و خالص، بر گرامی ترین آفریده ات در نزد خودت و محبوبترین آتان بسویت و آبرومندترین آنان در نزد خودت كه محمد بنده و رسولت باشد آنكس كه او را به داشتن وسائط والا مختص ساختی برترین و گرامی ترین و والاترین و بزرگترین و


كامل ترین درودهایت را كه بر تبلیغ كنندگان از سوی خودت كه امین وحی تو می باشند فرستاده ای بر او فرست، خداوندا همانگونه كه دریچه های كوری و نابینائی را به وسیله او بستی و دروازه هدایت را به دست او گشودی راه های روشن رفتارش را سنت های ما و دلائل روشن و واضح او را برای ما وسیله ای قرار داده تا بتوانیم با پیروی از آنها به سوی تو گام برداریم.

خداوندا به پنهای هفت آسمان و گنجایش طبقاتش و آن چه كه در هفت زمین و ما بین آنها است و به پری عرش پروردگار بزرگوارمان و میزان پروردگار بخشنده و كشش كلمات پروردگار قهارمان و به اندازه گنجایش بهشت و جهنم و شمارش خاك ها و آبها و تعداد دیدنیها و نادیدنیها و سپاس ستایش ویژه تو باد.

خداوندا درود و بركات و نعمت و آمرزش و رحمت و خشنودی و فضیلت و سلامتی و یادآوری و نور و شرف و لطف و خیرات تو بر محمد و خاندان محمد باد همانگونه كه بر ابراهیم و خاندان ابراهیم درود و بركت و رحمت دادی، كه همانا تو ستوده و بزرگواری.

خداوندا به محمد صلی الله علیه و آله و سلم وسیله ای بزرگ و پاداشی فراوان در آخرت عطا فرما تا روز رستاخیر گرامیش داشته باشی ای خداوند هدایت گر، خداوندا بر محمد و بر خاندان محمد و بر همه فرشتگان و پیامبرانت درود بفرست.

سلام بر جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و حاملان عرش و فرشتگان كرام الكاتبین و كروبیین و سلام بر همه فرشتگانت و سلام بر پدرمان حضرت آدم و مادرمان حواء و سلام بر همه پیامبران و صدیقین و بر شهیدان صالحان و سلام بر همه


رسولان و فرستادگان سپاس برای خداوند پروردگار جهانیان حول و قوره جز به اتكاء خداوند علی عظیم نیست، خداوند مرا كفایت می كند و وكیل خوبی است و درود خداوند بر محمد و خاندان او و سلام فراوان بر او باد.


[1] فلاح السائل 203.